Wees nieuwsgierig

Dit is geen column…. maar ik wil je uitnodigen om deze tekst toch te lezen, ook al had je hier eigenlijk een column verwacht. Wil je bovendien weten hoe je een catchy educatieve tekst schrijft waar leerlingen gretig mee aan de slag gaan? Lees dan vooral verder.
 
Door: Annemarie van den Brink

De dorst van de ziel, de lont in de kaars van het leren, dat wat je steeds naar nieuwe paden leidt. Wat zijn dit, losse flodders poëzie?, denk je nu misschien. Niet zo gek gedacht, maar hier gaat het om citaten over nieuwsgierigheid, van beroemde creatieve denkers. Eén van de drie flodders is een citaat van Walt Disney. Raad jij welke dat is?
De uitsmijter komt van Einstein (die vond dat hij geen talent had, maar alleen maar nieuwsgierig was): ‘het domste wat je kunt doen, is stoppen met vragen stellen’.

Educatief schrijvers, zie hier onze schone taak: nieuwsgierigheid ontlokken bij leerlingen die meestal razend nieuwsgierig zijn naar alles, behalve naar de content van hun lesmateriaal.

Het is aan ons om dorstige zielen te lessen, lonten in vuur en vlam te steken en boeiende routes uit te stippelen. Maar hoe prikkelen we het (pre)puberbrein? Dat brein waarin ergens die aangeboren drang naar weten rond schijnt te dolen.

Jason Fredrick van Eunen van Nieuwsgierig Denken, nieuwsgierigdenken.nl, kwam onlangs op de Dag van de Educatief Auteur 2025 met fijne tips om het brein slim te prikkelen. Bijvoorbeeld: Breng je lezers in verwarring, zet ze op het verkeerde been, kom met een spraakmakend weetje, verwerk zoekplaatjes, leef je in in de interesses waarop lezersbreinen aangaan (bijvoorbeeld: waarom inbrekers soms poep achterlaten).

Maak Aagjes van leerlingen door nieuwsgierig makende prikkels in je lesmateriaal te verwerken. Want nieuwsgierigheid leidt je steeds naar nieuwe paden, Walt Disney zei het al. Zijn er nog vragen?

Wat zoek je?