Waarom rust inbouwen het meest rebelse is dat je kunt doen
Wat gebeurt er als een jeugdtherapeut, coach, mindfulnesstrainer en auteur één persoon zijn? Dan kom je uit bij Mariska Bosch. Vanuit haar praktijk begeleidt ze kinderen, ouders én docenten. In dit openhartige gesprek deelt ze haar visie op onderwijs, haar persoonlijke zoektocht en waarom ze uiteindelijk tóch dat ene boek schreef.
Door: Sabine Sijbesma
Een dromer met een agenda
‘Eigenlijk ben ik van nature heel chaotisch,’ lacht Mariska. ‘Maar in mijn werk lukt het me om structuur aan te brengen. Daar heb ik mezelf echt in getraind’. Vanuit haar praktijk begeleidt Mariska kinderen, ouders en onderwijsprofessionals bij thema’s als stress, faalangst en overprikkeling. Ze is trainer, spreker én sinds kort auteur van het boek Leerkracht met levenshaast, een boek dat ze ‘met een grote mond aankondigde en daarna ook echt maar moest schrijven’.
Haar pad was allesbehalve recht. Als kind werd ze bestempeld als dromerig, kreeg ze een verwijzing voor het speciaal onderwijs en had ze het idee dat ze ‘gewoon niet goed genoeg was’. ‘Pas veel later kwam ik erachter dat ik ADHD heb. Maar dankzij de steun van mijn ouders en mijn liefde voor verhalen, vond ik een manier om te leren én om dat leren leuk te maken’.
Waarom het belangrijk is om ‘nee’ te leren zeggen
‘Ik vind veel dingen leuk. En als er niemand reageert in een vergadering, ben ik al geneigd te zeggen: ik doe het wel’, Mariska beschrijft hier het herkenbare gevoel van ‘overcommitment’ bij onderwijsprofessionals. ‘Die neiging om te pleasen, alles voor de ander te doen… die zit diep. Vooral bij vrouwen zie ik dat vaak terug’.
In haar boek beschrijft ze het ‘opgejaagde mens-syndroom’ en hoe we onszelf voorbijlopen. ‘Veel docenten voelen zich verantwoordelijk voor alles: de leerlingen, ouders, collega’s, en vergeten zichzelf. Maar als je constant aanstaat, raakt je systeem uitgeput. Dan ga je op wilskracht door, totdat het niet meer lukt’.
Mindfulness als vaardigheid
Welke oplossing reikt Mariska aan? ‘Mindfulness, maar dan echt’. Niet als zweverige hype of even ademhalen met een app, maar als vaardigheid die je traint. Weet waar je bent met je aandacht. Als jij als docent leert om met aandacht in het hier-en-nu te zijn, breng je rust in de klas. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je leerlingen’.
Ze leert docenten om mindfulness te integreren in hun werk en lesgeven. ‘Ik zie in de praktijk wel eens dat docenten een filmpje opzetten en dan zelf iets anders gaan doen. Maar belangrijk is dat je als docent zélf gaat meedoen. JIJ bent hét voorbeeld. Als jij vertraagt, volgen leerlingen vanzelf’.
Wat Mariska typeert, is haar empathie. Ze kijkt niet naar labels, maar naar mensen. ‘Ik heb geen oordeel nodig om iets waardevols te doen. Veel mensen die bij mij komen, hebben helemaal geen officiële diagnose. Maar ze lopen vast. Ze zijn moe. Ze twijfelen aan zichzelf. Daar ligt voor mij de kern: bij leren luisteren. Iedereen wil gehoord worden of het nu een kind is dat niet naar school wil, of een docent die zich overvraagd voelt. Het begint met erkenning: dit is zwaar, dit is moeilijk, en jij doet wat je kunt’.
Waarom ze bleef schrijven

Als jong meisje wilde Mariska schrijver worden. Maar een juf corrigeerde haar schrift vol rode strepen, en daarmee verdween ook haar schrijfdroom. ‘Ik dacht: zie je wel, ik kan het niet. Ik ben niet goed genoeg’. Pas jaren later, aangespoord door een combinatie van inspiratie en een ‘grote bek op het verkeerde moment’, begon ze toch.
En nu is haar eerste boek er. Leerkracht met levenshaast werd een boek vol verhalen, vragen en oefeningen. ‘Het gaat over jezelf serieus nemen, zonder jezelf te verliezen. Over ontdekken waar je energie lekt, en hoe je weer gaat stromen.’
In het gesprek komt ook meer over haar persoonlijke leven aan bod. De reis die ze met haar man zou maken, moest worden uitgesteld toen haar vader ernstig ziek werd. ‘Ik verdween in een bubbel. Maar uiteindelijk begon het weer te kriebelen’. Inmiddels werkt ze weer deels op een school, als een soort ‘huispsycholoog’, om kinderen te begeleiden, docenten te coachen en studiemiddagen te verzorgen. ‘Ik wil daar zijn waar ik het verschil kan maken’. En dat verschil zit hem vaak in kleine dingen: een goed gesprek, een open blik, het erkennen van wat er echt speelt. ‘Je mag fouten maken. Je mag moe zijn. Maar blijf nieuwsgierig. Naar je leerlingen, je collega’s – én naar jezelf.’
Een uitnodiging aan onderwijsprofessionals
Wat wil Mariska meegeven aan docenten, begeleiders en onderwijsontwikkelaars?
- ‘Leer jezelf kennen. Niet alleen als professional, maar als mens’.
- ‘Sta jezelf toe om te twijfelen, te falen, te leren’.
- ‘Oefen in vertragen, in voelen, in écht luisteren’.
- ‘En bovenal: durf levenslustig te zijn’.
Wil je meer weten over Mariska Bosch en haar werk?
Bezoek: www.praktijkmariskabosch.nl en www.inspire2teach.nl/boekleerkracht of lees haar nieuwe boek Leerkracht met levenshaast – hoe blijf je blij en energiek in het onderwijs?