Tussen de regels met: Anouk van der Toorn

In deze hernieuwde rubriek gaan we in gesprek met educatief auteurs. Waar en waaraan werken ze, met en voor wie, en waar worden ze blij van? Een gesprek over creëren, samenwerken en (on)zichtbaarheid. Anouk van der Toorn (1998) is educatief ontwikkelaar bij Patsboem! Educatief. Ze bedenkt concepten en maakt lesmateriaal in alle soorten en maten.
Door: Manon Müller-Jansen
Hoe ben je begonnen als educatief ontwikkelaar?
‘Ik volgde de academische lerarenopleiding en haalde een Master Onderwijswetenschappen. Ik kwam voor een stage bij Patsboem! terecht en kon er aansluitend aan het werk. Mijn voorliefde ligt bij burgerschapsonderwijs en leesbevordering. Zo werkte ik een paar maanden op een basisschool in Kenia, waar ik met behulp van My Book Buddy (mybookbuddy.nl) een bibliotheek heb opgezet en geopend. Een heel mooi en dankbaar project om aan te mogen bijdragen!’
Voor wie werk je en waaraan?
‘Ik werk voor alle lagen van het onderwijs: po, vo en mbo. Als educatief ontwikkelaar bedenk ik samen met mijn collega’s concepten voor uiteenlopend lesmateriaal: uitdagende opdrachten, podcasts, een spel enzovoort, en over allerlei onderwerpen, bijvoorbeeld kunst of maatschappelijke thema’s als kansengelijkheid en inclusiviteit. We werken samen met onder andere musea, stichtingen en culturele organisaties.
We sluiten met ons lesmateriaal graag aan bij de actualiteit. De jeugd staat daarbij voorop. Als educatief ontwikkelaar vind ik een ‘open blik’ belangrijk en dat is ook wat ik met het lesmateriaal voor ogen heb: kinderen en jongeren die open blik meegeven, ze helpen om kritisch te durven denken, ter voorbereiding op de maatschappij.’
Waar werk je en hoe ziet je werkplek eruit?

‘Ik werk meestal 4 dagen per week op kantoor en 1 dag vanuit huis. Soms zit ik ook wel eens in de bieb. Bij een klant op locatie werken, doe ik eigenlijk nooit. In mijn eigen werkkamer vind je veel boeken en ik houd van groen om me heen, dus planten heb ik ook. En ik kan voor mijn werk niet zonder een tweede beeldscherm.’
Waar word je blij van in je werk?
‘Ik word heel blij van samen naar iets toewerken, zoals wij dat binnen ons team ook doen. Iedereen voelt betrokkenheid, dingen komen samen, met als eindresultaat hopelijk tevreden klanten en gebruikers. Ook vind ik het fijn om te zien hoe een doelgroep werkt met wat wij hebben bedacht en gemaakt. Zoals laatst in Museum Kamp Vught, waar ik zag hoe het materiaal dat ik mede mocht ontwikkelen werd gebruikt door kinderen, en hoe enthousiast zij ermee aan de slag waren. Daar word ik dan ook blij van.’
Wat heb je nodig om fijn te kunnen werken en waardoor laat je je inspireren?
‘Ik vind uitwisseling heel belangrijk. Ik lees bijvoorbeeld veel over thuiscultuur, schoolcultuur en straatcultuur, voer graag gesprekken met collega’s en wissel ervaringen uit met klanten. Ik neem niet deel aan netwerken, maar lees bijvoorbeeld wel veel nieuwsbrieven. En wat ik geweldig vind in ons pand, is dat we worden omringd door boeken en tijdschriften. Didactische boeken, historische, boeken over coöperatieve werkvormen, oude tijdschriften. Dat geeft me een fijn en inspirerend gevoel.’
Welke trends zie je in je werk als educatief auteur?
‘In het onderwijs/in de klas zie ik dat daar waar de focus eerst veel lag op het gebruik van tablets of telefoons, de vraag nu vaker wordt gesteld of we meer moeten terug gaan naar ‘papier’, zoals dat bijvoorbeeld ook in het Zweedse onderwijs het geval is. We denken hier vanuit de ontwikkelkant goed over na: ‘Wat werkt wanneer het beste’?
Een ontwikkeling als AI zie ik in mijn werk als een inspiratiebron, niet als een bedreiging. In mijn ogen is en blijft een goede bureauredacteur onvervangbaar, en die hebben we hier 😊.’
Voel jij je zichtbaar als educatief auteur?
‘Ik werk in een fijn team, waarin iedereen een vaste plek heeft, en op een eigen manier bijdraagt. Daarin voel ik me absoluut gezien. Wat me wel opvalt, is dat het werk van een educatief auteur vaak in eerste instantie wordt gekoppeld aan de educatieve uitgevers. Maar het werkveld is veel breder dan dat. Als je bijvoorbeeld rondloopt in een museum, dan is daar ook heel veel materiaal beschikbaar dat uit de koker van educatief auteurs komt. Dat mag van mij wel meer ‘gezien’ worden.’
Tot slot: wat doe je graag in je vrije tijd, zodat je hoofd vrij is voor een frisse start en inspiratie op het werk?
‘In mijn vrije tijd ben ik actief als commissielid bij Hockeyclub Gemert en zit ik in het bestuur van My Book Buddy, waarmee we lezen stimuleren door kinderbibliotheken op te zetten. Daarnaast vul ik mijn avonden met boksen, wandelen, uitgebreid koken en bakken. En natuurlijk wordt er bij mij thuis ook veel gelezen!’