Pak je pen!

Negentien columns geleden, in mijn eerste column voor EduSchrift, maakte ik me druk over de richtlijnen van educatieve uitgevers voor strenge protestants-christelijke scholen. Geen heksen, geen oertijd, dat soort werk. En ik juichte toe dat er in de richtlijnen meer aandacht kwam voor diversiteit en inclusie.

Nu, bij mijn twintigste en laatste column, is het vierenhalf jaar later. De wereld staat in brand. Aan de andere kant van de oceaan wil de president het ministerie van Onderwijs afschaffen en draait hij alles wat riekt naar divers en inclusief de nek om. Boeken in schoolbibliotheken worden verbannen, waaronder het dagboek van Anne Frank.

Ook dichter bij huis blijft het juist nu hard nodig om bewust content te maken die wél de realiteit van onze diverse samenleving laat zien. Want wat gelukkig niet is veranderd, is de gretigheid en nieuwsgierigheid van leerlingen om hun horizon te verbreden en zich te kunnen herkennen in en zich te verhouden tot de inhoud. Daarin kunnen educatief auteurs echt wat betekenen.

Graag sluit ik mijn reeks columns af met de drie tips hierna.

1 Pak je pen

Dichter Jacob Cats schreef het al: Het puntje van mijn gouden pen, is ’t felste wapen dat ik ken. Als educatief maker heb je invloed, hoe klein ook. Maak het verschil.

2 Steun PEN Nederland

Vereniging PEN Nederland werd ruim 100 jaar opgericht door dichter P.C. Boutens. PEN zet zich in voor de vrijheid van meningsuiting en literaire expressie. Waarom de inzet van PEN nog steeds hard nodig is, lees je hier.

3 Doe mee aan de Lezersmars

IlFU (International Literature Festival Utrecht) organiseert in september 2025 een Lezersmars voor vrijheid en democratie, waarin de stemmen van schrijvers te horen zullen zijn. Je kunt nu al meedoen met de virtuele mars, door zelf een boek aan te dragen, dat wat jou betreft iedereen moet lezen.

Met plezier geef ik mijn pen door aan mijn opvolger Yvonne Hobma, actief voorvechter van leesbevordering in het mbo. Mensen, lees haar columns!

Wat zoek je?