Maak kennis met je collega: Kim Jooss

 Maak kennis met je collega: Kim Jooss

 

Naam: Kim Jooss

Educatief auteur sinds: 2019

Status: Fulltime

Specialisatie: Social Learning

Website: www.nextlearningvalley.com

 

Mijn naam is Kim Jooss, sinds februari 2020 ben ik werkzaam bij Next Learning Valley. Dit bedrijf helpt organisaties en onderwijsinstellingen met het innoveren van leren door het inzetten van leertechnologie. Hierbij focussen wij op drie pijlers; gepersonaliseerd leren, sociaal leren en datagedreven leren. Bij de pijler sociaal leren kom je mij tegen.

 

Sociaal leren

Samen met organisaties ontwikkel ik MOOCs (Massive Open Online Courses) en SPOCs (Small Private Online Courses) om kennisdeling te faciliteren. De organisaties verzorgen de inhoud en ik leid ze op zodat ze met ons platform aan de slag kunnen. Ik kijk mee om te zien of alles onderwijskundig goed in elkaar steekt. Dit werk is helemaal mijn ding. Ik heb een achtergrond in technische informatica. Tijdens die studie kreeg ik de mogelijkheid om het technische te combineren met een specialisatie in het onderwijs; deze kans heb ik met beide handen aangegrepen.

 

Het is ontzettend waardevol om van beide kanten van het spectrum iets af te weten en ‘bruggen te kunnen bouwen’. Na mijn bachelor ben ik de master Educational Science & Technology gaan volgen op de Universiteit Twente. Tijdens mijn master kwam ik via een vak in aanraking met Next Learning Valley, en heb ik een adviesrapport mogen schrijven over het modereren van online sociaal leren. Daarna is het balletje deze kant opgerold.

 

De verschuiving van papier naar digitaal gaat snel. Wat betekent dat voor de educatieve auteur?

Wat mij opvalt, helemaal nu met corona, is dat steeds meer organisaties gaan inzien dat digitaal niet iets tijdelijks is, maar een blijvende oplossing is. Dit komt voor ons natuurlijk goed uit omdat we leren innoveren met technologie. Het betekent dat veel face-to-face interventies omgezet moeten worden naar een digitale variant. Iets wat op onderwijskundig gebied toch om een andere kijk vraagt. Zo kun je tijdens een fysiek inwerktraject vrij snel iets doen met reflectie, omdat je de non-verbale communicatie ziet in een groep. Maar als je dit digitaal doet en de communicatie niet direct verloopt (bijvoorbeeld via chats en discussievensters) is dit wat lastiger. Bij digitale communicatie is het belangrijk dat deelnemers zich comfortabel genoeg voelen, zowel met de technologie als met de rest van de groep. Dit soort dingen zijn wat mij betreft belangrijk om mee te nemen tijdens de transitie van papier naar digitaal.

 

Op welke opdracht ben je het meest trots?

Recent heb ik een opdracht gedaan bij MBO Utrecht over Persoonlijk Leren. Middels een SPOC (Small Private Online Course) heeft MBO Utrecht met 150 collega’s over de hele organisatie het concept persoonlijk leren met elkaar verkend en invulling gegeven. Twee moderatoren hebben dit proces begeleid (de rol van de moderator is cruciaal in sociaal leren!) en zij deden dit fantastisch. Er zijn diepgaande discussies ontstaan en de SPOC heeft bijgedragen aan de invulling van het concept persoonlijk leren.

 

Heb je nog tips voor je collega-educatieve auteurs?

Deel je kennis. In de blogs die ik schrijf deel ik mijn ervaringen en kennis over sociaal leren. Ook denk ik graag mee met organisaties op strategisch niveau. Hoe kan leren een oplossing zijn voor een bepaald probleem? Ik zet leren liever in als middel dan als doel op zich.

Er zijn vandaag de dag heel veel goede en slechte voorbeelden vindbaar. Ik denk persoonlijk dat het belangrijk is om de focus te leggen op de goede voorbeelden en aandacht te geven aan de lessen die we daaruit kunnen leren. Vergroot deze uit, zodat andere partijen ook kunnen leren van deze succeservaringen.

 

Welke collega uit het veld mag een volgende keer aan het woord komen?

Wilfred Rubens is een echte kennisdrager en deler binnen ons werkveld. Hij heeft goede lessen om te delen en verdient een podium.

Ga hier terug naar de homepage.

 

Wat zoek je?