Leestip: Van individueel naar inclusief onderwijs
Zaterdag 16 december stond er een interessant interview in de Volkrant met psychiater Branko van Hulst. Het ging over het gegeven dat de norm in de samenleving maar ook in de klas verschoven is van ‘kijken naar de context’ naar het ‘labelen’ van een persoon. Want als deze persoon een label heeft gekregen is daarmee vastgelegd dat dit het probleem was en niet de context.
Door: Sabine Sijbesma
In het artikel wordt het fictieve voorbeeld genoemd van een leerling in een klas met 34 kinderen. In zo’n klas is er altijd wel een leerling die zich bijvoorbeeld iets minder goed kan concentreren. Er werd door de leraar gedacht aan ADHD en hij gaf als advies aan de ouders dit te laten onderzoeken. De leerling kreeg de diagnose. Maar de vraag: is het maatschappelijk probleem, bijvoorbeeld de te grote klas hiermee ook opgelost? De psychiater geeft aan dat er beter meer gekeken kan worden naar de gehele context.
Dit artikel is een perfect voorbeeld waarover het boek ‘van individueel naar inclusief onderwijs’ gaat.
Wie bepaalt de norm?
Een van de hoofdvragen in het boek over inclusief onderwijs is: wat is inclusief onderwijs en wie bepaalt deze norm? Maar ook, wie bepaalt wat normaal of wat afwijkend is? Het boek laat onder andere zien dat wanneer onze focus zo vaak uitgaat naar diagnosticeren omdat er een ‘probleem’ is er steeds minder wordt gekeken naar andere oorzaken die het ‘probleem’ kunnen veroorzaken. Neem het voorbeeld in het boek over dat steeds meer maatschappelijk werkers aanwezig zijn in de school. Dit zodat de hulp ‘laagdrempeliger’ aanwezig is. Deze maatschappelijk werkers hebben hun agenda’s altijd vol, leraren moeten hierdoor nog meer afstemmen en ervaren daardoor weer meer werkdruk. Hierdoor gaat hun tijd niet naar gewoon goed onderwijs.
Het boek geeft veel stof tot nadenken over waarom doen we de dingen zoals we het doen? Dit niet alleen in het onderwijs want het geeft je ook een andere blik op de samenleving. Het boek heeft een duidelijk opbouw van het ‘kind in de samenleving’ naar de psychologie dominantie tot wat je op school kunt doen. Ieder hoofdstuk bevat ook gesprekspunten over inclusief onderwijs. Je kunt hierdoor gemakkelijk met anderen in gesprek gaan over inclusief onderwijs.
Van individueel naar inclusief onderwijs
Bert Wienen, Uitgeverij: Instondo B.V.
Aantal pagina’s: 192, Uitgave: 2023
ISBN: 9789463173667, 192 pagina’s, € 29,95
Bron: Volkskrant.nl