Leestip: Leraar centraal, de beste onderwijsblogs van Meesterlezer
In deze bundeling van blogs schrijft Martin Bootsma over het prachtige vak dat leerkrachten hebben. In een aantal van zijn vaak prikkelende verhalen komt zijn liefde voor lezen aan bod. Lezen met kinderen en praten over wat je hebt gelezen, is misschien wel het mooiste in het onderwijs. Hij pleit ervoor om er meer de tijd voor te nemen. ‘Wie langzaam leest, leest meer’, vindt hij. Zo kun je kinderen niet alleen goed leren lezen, maar breng je ze ook een blijvende liefde voor het verhaal bij. Bootsma neemt je als lezer mee in de actuele thema’s die in onderwijsland spelen. Het boek bevat veel anekdotes, maar ook citaten en verwijzingen naar andere professionals.
‘Als je elke dag met kinderen teksten leest, zoals wij op school doen, dan bied je leerlingen naast kennis ook zicht op de fascinerende wereld van teksten en verhalen. Je kunt met ze verdwalen in gedichten, of in de doolhof van de Minotaurus. Je kunt ze laten lezen over het heden, verleden en de toekomst. Ik ben nog geen kind tegengekomen die dat niet wil’, aldus Bootsma.
Over de auteur
Martin Bootsma is ruim 25 jaar leraar in het basisonderwijs. Na een studie politicologie heeft hij gekozen voor het onderwijs. Martin was in 2011 Leraar van het Jaar in het primair onderwijs en van 2011-2014 lid van de jury Excellente Scholen. Martin schrijft onder naam Meesterlezer blogs over (lees)onderwijs en is mede-auteur van de boeken En wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven? Voor het primair- (2018) en voortgezet onderwijs (2020).
Bootsma, Martin (2021). Leraar centraal: de beste onderwijsblogs van Meesterlezer. Uitgeverij Pica, 2022. Paperback (104 p.) € 12,50
Ga hier terug naar de homepage.