Leestip: Is het voor een cijfer? Hoe jongeren meer kunnen leren met minder stress

In dit boek laat Johannes Visser zien hoe scholen in de ban raakten van cijfers en hoe het onderwijs jongeren beter kan motiveren. 

Door: Manon Müller

Een leerling in het voortgezet onderwijs krijgt jaarlijks 102 cijfers voor de kiezen, zo ontdekte Visser. Dat betekent 102 keer in spanning zitten om de uitslag, en of die hoog of laag uitvalt. Logisch daarom, dat de vraag ‘Is het voor een cijfer?’ regelmatig valt in een klas. Met de daarbij behorende stress.

Onderwijs voor een cijfer leidt op den duur tot oppervlakkig leren, vindt Visser. Misschien herkenbaar: als je leerlingen vraagt waarom ze naar school gaan, is dat in de regel niet omdat ze nieuwsgierig zijn, en meer kennis tot zich willen nemen, maar omdat ‘het moet’. Dat de motivatie van jongeren afneemt, is deels te wijten aan de puberteit, maar er ligt ook een grote taak voor de scholen om dit om te draaien.

Visser laat in dit boek zien dat het tijd is om het onderwijs te ‘ontcijferen’, en hoe het jongeren beter kan motiveren. Zodat het minder draait om presteren, en meer om wat leerlingen zelf leuk en belangrijk vinden.

Is het voor een cijfer?
Hoe jongeren meer kunnen leren met minder stress
De Correspondent, Paperback, 15 euro
ISBN 9789493254381

Over de auteur

Johannes Visser is oud-leraar Nederlands. Hij studeerde Nederlands aan de UvA, schreef voor het literair-satirische studentenblad Propria Cures en gaf jarenlang les op een middelbare school in Zaandam. Sinds 2013 schrijft hij voor De Correspondent over onderwijs.

Wat zoek je?