Leestip: De regels van roze

Voor teksten bestaan regels. En die regels geven houvast, zowel voor de schrijver als de lezer. Het is tijd dat er ook voor online teksten regels komen, vindt Merel Roze. Regels, geen wetten. Regels die ze zelf jarenlang heeft ingezet tijdens haar opdrachten en eindredactie, of die ze zelf heeft bedacht of fijngeslepen. Regels die zijn getest en getoetst in de praktijk, met positieve resultaten. Daarom moest dit boek er komen.
Door: Manon Müller-Jansen
Hoe bouw je een online tekst op, hoe formuleer je, en hoe schrijf je een goed intro, het zijn enkele voorbeelden van de onderwerpen waarin Roze de lezer meeneemt. ‘Geef de ongeduldige aap een banaan’, is een van haar tips. De online lezer komt in de regel ‘snel iets halen of doen’, en leest een tekst niet compleet door, maar scant deze. Laat je lezer dus meteen weten wat er te halen valt.
Ook geeft ze tips voor een goede online kop. Wat maakt een sterke online kop uit? Hoe bied je genoeg context, maar prikkel je de lezer ook? En wat doet ‘meer lucht’ met de vormgeving van je online tekst?
De meer dan 100 aansprekende voorbeelden in dit boek geven de lezer hier een antwoord op. Je ontdekt wat online werkt (en wat niet).
Voor wie?
Dit boek is voor iedereen die online content maakt. ‘Experimenteer, inspireer en vertaal je teksten effectief’, geeft Roze de lezer mee. Met de praktische opdrachten en tips kun je direct aan de slag, en schrijf je online teksten waar lezers blij van worden.
Over de auteur
Merel Roze heeft meer dan twintig jaar online ervaring en een enorme voorliefde voor de Nederlandse taal. Ze werkte als online eindredacteur, contentspecialist en schrijftrainer voor diverse opdrachtgevers. Lange tijd combineerde ze schrijven en online eindredactie met het geven van schrijftrainingen. Momenteel concentreert ze zich op dat laatste.
De regels van roze … en al het andere wat je moet weten over online schrijven
Auteur: Merel Roze
Uitgever: Merel Roze
ISBN: 9789090372075, € 34,50