Leestip: Dat doe je toch niet alleen? Van zelfregulerend leren naar samen (regu)leren

Leren ontstaat in een onderwijscontext vaak vanuit sociale interactie. Dit betekent dat iedereen leert én dus ook dat leren reguleert – van student tot docent. Daarbij komt dat we niet alleen ons eigen leerpad reguleren, maar ook dat van de ander – en omgekeerd.
Door: Manon Müller-Jansen
Had jij vroeger de volledige regie over jouw eigen leerproces? Waarschijnlijk niet. Dus hoe ‘zelf’ is zelfregulerend leren nu echt? Je kunt beter spreken van co-regulerend leren, vinden de auteurs van dit boek.
Maar hoe ontwerp je onderwijs met co-regulatie als uitgangspunt? Hoe geef je dat didactisch vorm in je dagelijkse praktijk? Co-regulatie voorkomt doelloos zwemmen, zonder grip op het leerpoces. Maar teveel sturing is funest voor moitvatie. Het gaat om de juiste balans. Dit boek gaat in op hoe studenten en docenten elkaar (kunnen) uitdagen, ondersteunen en hoe ze samen verder komen.
Het boek biedt kaders aan ‘co-regulatie’ en concepten die daarbij horen. Trefwoorden onder meer: onderwijsontwerp. eigenaarschap, authenticiteit, docentprofessionalisering en leerstrategieën. Je vindt in het boek ook zeven praktijkcasussen uit mbo, hbo en wo.
Over de auteurs
Barend Last is schrijver, keynotespreker, docent & onderwijsmaker.
Zijn passie ligt in het inspireren van anderen, met humor, en met de focus op ontwikkeling, innovatie en technologie. Je bent nooit te oud om te leren, vindt hij.
Eerder schreef hij onder meer Chatten met Napoleon, waarover je in een eerdere EduSchrift al een review kon lezen.
Derk Bransen promoveerde aan de Universiteit Maastricht op het onderwerp ‘reguleren van werkplekleren’ in de geneeskundeopleiding en werkt momenteel als co-creatiemanager bij Education Lab NL.
Dat doe je toch niet alleen? Van zelfregulerend leren naar samen (regu)leren
Auteurs: Barend Last, Derk Bransen
Uitgeverij: Boom Uitgevers, februari 2025
ISBN: 9789024467457, € 39,95