LEESTIP: Als je leerling stil is

De leerling die niet rustig kan blijven zitten, die constant vragen stelt, of die zijn klasgenootjes maar blijft plagen – van dit type leerling pik je als leraar duidelijke signalen op, waar je iets mee doet. Maar er zijn ook leerlingen die juist helemaal geen signalen afgeven. Sommigen zijn gewoon introvert en gewoon liever stil, maar anderen gaan zich bij moeilijkheden juist onbewust onopvallend gedragen. Hoe leer je het verschil herkennen? En hoe ga je ermee om? Daar geeft Anton Horeweg in zijn boek Als je leerling stil is, antwoord op.

Stille leerlingen blijven volgens deze leraar, gedragsspecialist en auteur, vaak onder de radar. Hij vindt het daarom belangrijk om extra aandacht aan hen te schenken. Sommige leerlingen zijn van nature angstig of verlegen, hebben het moeilijk, thuis of op school, of begrijpen de leraar misschien gewoon niet. Volgens Horeweg worden hun subtiele signalen vaak gemist, maar soms zijn er gewoonweg ook geen signalen.

Juist deze stille leerlingen hebben volgens de auteur de aandacht heel hard nodig. Niet alleen de leerlingen die in stilte ergens onder lijden, maar ook de leerlingen die het goed doen en ook graag eens aandacht krijgen. Om te weten welke leerling gelukkig is en welke niet, is het volgens de auteur belangrijk om iedereen in de klas te leren zien en te leren kennen. Daarom gaat zijn boek over álle stille kinderen.  

 

Mijn meester ‘zag’ mij niet. Zijn extraverte norm moest mijn norm worden. Dat ik introvert en gelukkig tegelijk kon zijn, kwam niet bij hem op.’Uit het voorwoord door Bertus Meijer

Over de auteur

Anton Horeweg is leraar, gedragsspecialist en auteur van onder meer Gedragsproblemen in de klas in het basisonderwijs, en Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Zijn boeken worden bij veel opleidingen inmiddels als voorgeschreven literatuur ingezet.

Als je leerling stil is, is voor € 14.95 verkrijgbaar via onder meer Uitgeverij Pica.

Ga hier terug naar de homepage.

 

 

Wat zoek je?