Jezelf verkopen als educatief auteur: hoe dan?

Je schrijft prachtige leerteksten, inspirerend lesmateriaal, educatieve verhalen. Het schrijven gaat je gemakkelijk af. Maar zo vanzelfsprekend als jouw creativiteit lijkt, zo ingewikkeld voelt het om jezelf te presenteren. In dit artikel deelt Irene enkele tips die kunnen bijdragen aan een betere presentatie en vindbaarheid.

Maak van jouw belangen een collectieve zaak

De Educatieve Auteurs van de Auteursbond behartigen specifiek de belangen van iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met het ontwikkelen van educatief materiaal. Van lesplaat tot e-learning, van handboek tot casuïstiek. Het loont echt de moeite om als lid aan te haken. Zo organiseert de sectie vrijwel maandelijks een activiteit waarbij je kunt aanhaken. Een goede manier om je kennis en kunde te vergroten én met vakgenoten ideeën en ervaringen uit te wisselen. Wist je trouwens dat je jezelf als lid kunt toevoegen aan de zoekfunctie op de website van de Auteursbond? Dat doe je door in te loggen en vervolgens je profielgegevens aan te passen. Meteen aan de slag? De instructies vind je hier.

Lees het gratis online magazine EduSchrift

EduSchrift is het digitale magazine van de Educatieve Auteurs en verschijnt zes keer per jaar. Een lidmaatschap kost niets. In EduSchrift lees je interviews met vakgenoten, lees-, kijk-, leer-, doe- en luistertips, updates over juridische zaken en nog veel meer. Ook actualiteiten vinden een plek in het online magazine, zoals nieuws rond financiële en fiscale voorzieningen voor educatieve auteurs. Zet jezelf hier op de mailinglist. Je ontvang dan de EduAlert, het seintje dat er een nieuwe editie online staat.

Kijk dagelijks op LinkedIn

Het toverwoord van nu: ‘vindbaarheid’. Potentiële opdrachtgevers en educatieve uitgeverijen vinden jou niet in het telefoonboek. Alles gebeurt tegenwoordig online. Denk daarom goed na over hoe en waar jij als educatief auteur gevonden wilt worden. Is jouw specialisme storytelling, techniek of maatschappij? Zorg ervoor dat deze woorden ook zo veel mogelijk terugkomen in de digitale profielen die je hebt, zoals je LinkedIn-account. In november ’21 oefenden we hier al een beetje mee, tijdens de Online-masterclass Zichtbaarheid op LinkedIn, gegeven door LinkedIn-expert Harrie Lamers. En ken je de besloten LinkedIn-groep Educatieve Auteurs – Auteursbond? Ook dit is een goede plek om te netwerken met vakgenoten, opdrachtgevers en uitgeverijen.

Ga lekker volgen en (hash)taggen

Hoe vind je nu een passende opdracht of een geschikte kandidaat in de educatieve sector? De ouderwetse mond-tot-mondreclame in de wandelgangen heeft plaatsgemaakt voor een ‘tag’ op sociale media. Vraag mensen in je netwerk om aan jou te denken als ze een vacature of oproep voorbij zien komen en laat ze vooral jouw naam noemen. Laat je eerdere opdrachtgevers ook gerust weten dat je openstaat voor een nieuw project. Maak handig gebruik van hashtags die te maken hebben met wat jij zoekt of aanbiedt. Word actief op Instagram, Twitter of Facebook, volg potentiële klanten en opdrachtgevers en bouw zo je eigen publiek en klantenkring op.

Overweeg wat vaker een samenwerking 

Soms komt er een opdracht op je pad die te groot of te ingewikkeld lijkt. Je hebt er te weinig tijd voor of onvoldoende ervaring mee, weet niet goed waar te beginnen en hoe dit vorm te geven. Mijn tip: dit zijn geen redenen om nee te zeggen, maar juist om de samenwerking op te zoeken! Leg de opdracht eens voor aan een oud-collega of collega-zzp’er. Misschien kunnen jullie het project samen uitvoeren? Veel opdrachtgevers vinden het prima als jij wilt werken in klein teamverband, zolang de klus – binnen budget en deadline – wordt geklaard. Ben jij ijzersterk in eindredactie en iemand anders in praktijkgetrouwe casuïstiek? Bundel jullie krachten! En mooi meegenomen: je hoeft niet alles in je eentje te doen.

 

Ga hier terug naar de homepage.

Wat zoek je?