Educatief wapperen

Ik ga het schrijven van deze column heel strategisch aanpakken: Hersenen in de stap-voor-stap-stand. Ik ga een column van 300 woorden schrijven met als doel de lezer te prikkelen en vooruit te blikken op mijn workshop Creatief Schrijven op de dag van de Educatieve Auteur op 19 april aanstaande (help, die moet ik ook nog voorbereiden). Aan de slag dus. Functie-vorm-inhoud. Begin-midden-slot. Check.

Of nee, ik zet mijn hersenen in de wapperstand. Hup, het deksel van mijn hersenpan, brein wijd open. Me eerst oriënteren, welke woorden en gedachten drijven boven? Uitwaaieren, wapperen, niet doelgericht, maar associatief. Doelen parkeren in het achterhoofd, haakjes uitgooien die blijven hangen, alle kanten op denken, beelden oproepen, voelen, ruiken, horen, proeven – zout, zuur, bitter, zoet. Zoet? Snoep, boerderijdrop, tompouce, oranje-tompouce, Koningsdag, vlaggen, wapperende vlaggen, blauwwitrood, roodwitblauw.

Hee, ik krijg een idee. Op 19 april is het bijna Koningsdag. De dag dat de vlaggen uitgaan en de drie strepen weer in vertrouwde volgorde wapperen. Wat kun je daar educatief gezien mee? Een vragenfontein borrelt op. Moet het Koningshuis blijven? Hoe gaat BBB het land besturen, nu de vlaggen er weer gewoon bijhangen? In welke woorden komt oranje voor? Hoe is het leven voor een oranje-tompouce en vooral voor een afgeprijsde oranje-tompouce na Koningsdag? Wat vraagt zo’n tompouce zich af en wat zeggen tompoucen tegen elkaar als zij weer eens verkeerd worden opgegeten of aangesneden?

Op 19 april verwelkom ik je in mijn workshop Creatief Schrijven met vlaggen en oranje lekkers. Wat bij binnenkomst misschien een volksfeestje zal lijken, blijkt dan na anderhalf uur toch te leiden tot een tekst die leerlingen prikkelt en iets leert. Niet ontwikkeld vanuit een leerdoel, maar vanuit roodwitblauwe strepen en oranjezoet.

Laat wapperen, die educatieve vlag, in een van de negen inspirerende workshops op de Dag van de Educatieve auteur!

Column klaar (300 woorden)!

Annemarie van den Brink

Wat zoek je?