Door de ogen van de student
In EduSchrift publiceren we regelmatig gesprekken met educatief auteurs, docenten en leerkrachten over hun kijk op het onderwijs. Maar hoe kijken leerlingen en studenten er nou tegen aan? Dat lees je in de serie: Door de ogen van de student.
Nienke is student Food Technology aan de Wageningen University en start 31 augustus aan haar derde bachelorjaar. Na een half jaar studeren tijdens de coronacrisis – ‘wat uiteindelijk een beetje voelt alsof je een hele lange vakantie achter de rug hebt’, vindt Nienke het nu toch wel lekker om weer te beginnen: ‘Ik kijk ernaar uit.’
Om dan toch maar met corona te beginnen: wat heb jij daarvan gemerkt als student?
‘De persconferentie waarin de intelligente lockdown werd aangekondigd, viel tijdens mijn tentamenweek. Ik had het voor de lockdown heel druk en was helemaal op; de verplichte ‘rust’ kwam eigenlijk wel goed uit. Maar na die eerste twee weken was het wel heel erg schakelen, ineens gebeurde alles online. Dat fysieke deel van naar de uni gaan en de sociale contacten met andere studenten, viel volledig weg. Voor corona was mijn hele leven eigenlijk gewoon één grote sociale bezigheid, besef ik nu.’
Wat houdt de studie Food Technology in?
‘Zoals de naam al zegt, is het een technische studie met veel stof uit de wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. Wat Food Technology extra leuk maakt, zijn de praktijkmomenten in het lab. Alhoewel ik ook daar weleens tegen het abstracte van de wetenschap aanloop, dan denk ik: Ik heb echt geen idee wat ik aan het doen ben, laat ik maar gewoon het protocol volgen en wat proberen.’
Welke vakken heb je zoal?
‘In het eerste jaar had ik vakken als celbio, microbiology, organic chemistry, maar ook statistiek en wiskunde. Tijdens mijn tweede jaar gingen we wat dieper op deze vakken in, en onderzochten we bijvoorbeeld wat er zoal kan groeien op eten, wat gevaarlijk is en wat niet, en leerde ik over food packaging en design.’
Ik hoor veel Engelse termen voorbijkomen, waarom is dat?
‘Food Technology is een Engelstalige studie, wat betekent dat we alles in het Engels doen: de hoorcolleges en practica. Ik vind het wel chill als je alles in het Engels kunt communiceren. Zeker als je zaken doet met internationale klanten.’
Ze zeggen dat universitair onderwijs best eenzaam is, klopt dat?
‘Universitair onderwijs is inderdaad veel alleen. Je hebt niet echt een klas ofzo, wel kom je tijdens tutorials in kleinere groepen bij elkaar, en voor sommige projecten werk je in tweetallen of groepjes. Je hoeft ook niet bij de hoorcolleges te zijn; die kun je gewoon zelf thuis terugkijken. Dat werkt voor mij veel beter: ik houd mijn aandacht erbij en kan pauzeren wanneer ik wil.’
Wat leer en kun je met een studie Food Technology?
‘Hoe zorg je ervoor dat eten goed blijft, welke food hazards (de gevaren van eten) bestaan er, hoe produceer en verpak je voeding op een veilige manier en hoe voorkom je fraude met eten.
Fraude met eten?
‘Jazeker. De fraude met olijfolie bijvoorbeeld. Er bestaan verschillende klassen in olijfolie. Sommige producenten verkopen hun olie als ‘betere kwaliteit’ – extra vierge, maar dat is dan helemaal niet zo. Die denken: ach, dat proeven de consumenten toch niet. Of de onrust over E-nummers, die helemaal niet zo gevaarlijk zijn. Ze zijn in ieder geval gekeurd, dus veiliger dan onbekende hulpmiddelen.’
Op welke manier kan een docent jou inspireren?
‘Door de stof levend te maken en goede praktijkvoorbeelden te geven. Pas dan gaat het echt leven en is het leuk om naar te luisteren. En als een docent alles goed voorbereid en op orde heeft, dat vind ik ook erg fijn.’
Weet jij al wat je na het afstuderen wil doen?
‘Ik heb zeker dromen en ambities. Werken bij een groot concern zoals Unilever, Campina of Ahold. Maar ook wil ik mij bezighouden met duurzaamheid en het milieu. Vleesvervangende producten bijvoorbeeld: ik schrijf er mijn thesis over. En eigenlijk zou ik dit jaar een half jaar naar buitenland gaan, maar dat gaat door corona niet door. Volgend jaar probeer ik het weer.’
Ga hier terug naar de homepage.