De Dag van de Educatieve Auteur 2018

Vanaf half tien stroomden de deelnemers voor de tweede Dag van de Educatieve Auteur binnen. Meteen was het gezellig en druk bij de koffie. Hoogleraar en filosoof Bas Haring opende de dag en liet meteen een heleboel kwartjes vallen met zijn drie trucs of strategieën voor kennisontwikkeling: 1) Communiceer geen kant-en-klare kennis, maar neem de leerling mee in je eigen zoektocht als auteur, 2) Maak gebruik van vergelijkingen (tekstueel met metaforen én visueel) en 3) Maak gebruik van ‘ouderwetse’ media. Bas Haring gaf hierbij aansprekende voorbeelden uit eigen zoektochten naar bepaalde kennis, zoals zijn zoektocht naar de betekenis van geld (vergelijking: bon voor een taart). Mooie samenvatting uit de zaal: ‘Weet goed wat je leerlingen niet weten’. 

Twee workshoprondes, onderbroken door een lunch, brachten de deelnemers naar alle hoeken van het voormalig klooster De Observant. Anton Bakker en Ron Meijer vulden de voordracht van Bas Haring verder in met hun workshop ‘Kijken doe je met je hersens: beeld bij tekst’. Er werd gekeken naar beelden van wat de hunebedbouwers allemaal voor elkaar moesten zien te krijgen. Kijken helpt je om kennis te ordenen en uit te breiden. 

Kennis van auteurscontracten wordt voor educatieve auteurs door de voortschrijdende digitalisering steeds belangrijker. Onno Kalverda en Annemarie van Toorn spijkerden in hun workshop ‘Auteurszaken’ hun gehoor hierover bij. In de workshop ‘Wat kan een educatief auteur leren van een scenarioschrijver?’ door Sytske Kok stond de vraag centraal: ‘schrijf door de ogen van de kijker. Hoe ziet een oorverdovende stilte er uit?’

Manon Haartsen (Kennisnet) verzorgde een interactieve sessie over content creëren in opdracht van een school(bestuur). Ze gaf inzicht in het Programma van Eisen voor leermiddelen, opgesteld door de PO-raad en VO-raad. Een school kan daarmee eisen stellen aan producten of diensten. En dat kan natuurlijk consequenties hebben voor auteurs.

Lees verder in deze EduSchrift over de workshops ‘De educatieve auteur als ondernemer’ (Rian Visser) en ‘Educatief ontwikkelen in co-creatie’ (Lian van de Wiel en Carla Wiechers). In de volgende editie van EduSchrift komen andere workshops uitgebreid aan bod.

Na de thee overdonderde theatergroep DEGASTEN het publiek met een energieke spreek- luister-dans-zing-beweeg-en-kijk show. Soms een aanklacht tegen uitsluiting, soms een dans vol samenhorigheid.  

Tenslotte volgde de feestelijke uitreiking van de Educatieve Parel 2018. In een korte voordracht sloopte Aleid Truyens allereerst het concept Burgerschap als educatief doel. Als kind van de jaren zestig was zij niet gediend van overheidsbemoeienis met hoe wij, burgers, moeten zijn. Maar de verrassende wending kwam toen zij vol enthousiasme de winnende lessen kort doornam en steeds afsloot met: ‘Die les zou ik wel willen bijwonen.’ Na een toespraak van Auteursbond-voorzitter Maria Vlaar en het voorlezen van het juryrapport door voorzitter van de Sectie Educatieve Auteurs Arend Pottjegort, konden de prijzen echt uitgereikt worden. En weer was het mooi om te zien dat er lessen waren voor zeer diverse doelgroepen: van kleuters tot en met de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. 

 

De afsluitende borrel werd volop gebruikt om bekende collega’s te ontmoeten, om met nieuwe collega’s kennis te maken en te zeggen: ‘Tot volgend jaar!’

Wat zoek je?