Column: Zeg het met poëzie

De kunst van educatief schrijven: het juiste haakje vinden. Een verfrissend haakje om jouw educatieve graankorrel te zaaien en een aha-moment te oogsten. Met de Week van de Poëzie net achter de rug, viel de parallel met poëzie op. Een dichter zegt de dingen net even anders. Door woorden en zinnen zorgvuldig te kiezen en verrassend vorm te geven, komt een dichter tot een kern die blijft hangen. Een gedicht zet aan tot vragen, gedachten, meningen en emoties.  Precies wat je met een les of opdracht wilt bereiken! 

 

Veel educatief auteurs staan niet te springen om zelf poëzie te schrijven (Sta jij wel te trappelen? Doen!). Gelukkig is er een goudmijn aan gedichten voorhanden om uit te putten. Poëzie of dichtregels kunnen een fantastische illustratieve bron zijn bij een les. Zo bracht Plint (inderdaad, van de poëzieposters in de klas) een prachtige bundel uit met gedichten bij de geschiedeniscanon. Dichter Joke van Leeuwen is een kei in spelen met taal. Haar gedichten zijn in en taal- en leesmethode een geweldig e voorbeeld voor (mede)klinkers, spelling en samenstellingen (neem haar gedicht Lijmen!).

 

Poëzie biedt bovendien een waaier aan verrassende, leuke én leerzame verwerkingsvormen. Vraag leerlingen om tot de essentie van de lesstof te komen niet om een samenvatting te maken, maar een elf (een gedicht van elf woorden) of een streepgedicht (Google op Black Poetry). Bied lesinhoud aan in de vorm van een raadgedicht: laat een sleutelwoord weg en bespreek klassikaal de gerade woorden. Of vraag leerlingen à la het Wilhelmus een naamdicht te schrijven vanuit het perspectief van een landschap, held of zichzelf. Wie durft?

 

‘Practice what you preach’, daarom tot slot een elf van mezelf:

 

Verfrissend

een topopdracht

het kwartje valt

zie het met poëzie

Merci!

 

Past dit poëziehaakje jou? Denk dan wel even aan overname- en citaatrecht.

 

 

Annemarie van den Brink (educatief auteur en dichter)

Ga hier terug naar de homepage.

 

Wat zoek je?