17 Jul 2021

 

schrijvershub

 

Door Annemarie van den Brink

 

Column: Het Meester Mark-effect

Geen beter relaxmoment dan de posts van Meester Mark lezen op Instagram en Facebook. Op deze accounts deelt journalist en ex-leerkracht Mark van der Werf de leukste staaltjes kinderlogica. Briefjes, maar vooral eigenzinnige antwoorden van kinderen op vragen in lesmethodes.
Een paar gouwe ouwen:
 
Vraag:
Door welke drie oorzaken kan overgewicht ontstaan?
 
Een prima voorgestructureerde kennisreproductievraag, zou je zeggen. Als educatief auteur verwacht je hier antwoorden als: te veel eten, te vet eten, te weinig bewegen.
 
Antwoord van de leerling:
1 door de mac, 2 door de burger king, 3 door de kfc.
 
Geef deze leerling eens ongelijk. Het antwoord klopt!
Een ander voorbeeld uit een geschiedenismethode voor groep 8:
 
Vraag:
Wat vind jij van Columbus?
 
Een evaluerende vraag, prima. De auteur doelde hier misschien op een antwoord over Christoffel die de wereld een stuk groter maakte, maar wel met bloed aan zijn vingers. 
 
Antwoord van de leerling, in dit geval mijn zoon:
dapper, lelijk en uit de mode.
 
Ook hier valt vanuit kinderoogpunt niks tegenin te brengen. 
 
Een andere vraag die een beroep doet op inzicht: Bij een zaadlozing komen 300 miljoen zaadcellen vrij. Waarom zijn het er zoveel, denk je?
Het antwoord getuigt inderdaad van inzicht. Geen biologisch, maar een psychologisch inzicht: Mannen overdrijven altijd.

Mondhoekkrullende voorbeelden. Toch hebben we hier een serieus euvel te pakken. Hoe formuleer ik als educatief auteur een vraag of opdracht zó dat een leerling dátgene antwoordt wat hij moet weten, inzien, toepassen, analyseren of integreren? 
 
Tot slot twee vragen waar een kind vast een heel logisch antwoord op heeft: 
welk type vragen slaat de plank meestal mis en van welke vragen leert een kind het meest?
 
Een relaxte zomer en vooruit, nog één vakantieraadsel:
Ik sta in een warm land. Ik draag kokosnoten. Ik ben een?*)
 
Met dank aan https://www.facebook.com/search/top?q=meester%20mark
https://www.instagram.com/meester_mark/
 
*) zeemeermin (aldus een leerling)

​​Ga hier terug naar de homepage.