21 Jul 2020

 

schrijvershub

 

Door Marc ter Horst

 

Column: Zichtbaarheid

Het valt niet mee te weten waar je staat als kleine ondernemer. Springt je website er wel uit? Ben je zichtbaar op sociale media? Kom je op genoeg netwerkbijeenkomsten? Profileer je je op de juiste specialisaties? Voor bijna alle beroepsgroepen is dat maar moeilijk te meten. Maar educatieve auteurs hadden afgelopen jaar een aardige manier om erachter te komen.
 
Sinds vorige zomer schuimden uitgevers en redacteuren vanuit Paramaribo en Brussel het internet af. Ze pluisden websites na, akkerden LinkedIn door en deden navraag bij auteurs die ze al aan de haak hadden geslagen. Zo’n beetje voor alle schoolvakken zaten ze om goede auteurs verlegen. Dus als je toen niet bent benaderd, moet je misschien eens kijken of je iets aan je zichtbaarheid kunt doen. En heb je van geen enkele collega gehoord over de Surinaamse belangstelling, dan ben je waarschijnlijk iets te vroeg in quarantaine gegaan.
 
Aan mijn zichtbaarheid mankeerde niet veel. Maar mijn profilering had wel beter gekund. In eerste instantie werd ik gevraagd voor het ‘subdomein taal’. Leuk vak hoor, maar ik schrijf liever voor de zaakvakken. Daarom vroeg ik of ze niet iemand voor aardrijkskunde nodig hadden. Dat hadden ze. Het werd een wonderlijk project waar ik met veel plezier aan heb gewerkt. Op de valreep ging ik toch niet naar Suriname, maar ik heb genoeg over het land geleerd om het hoog op mijn nacoronalijstje te zetten.

Ga hier terug naar de homepage.