30 Mar 2020

 

schrijvershub

 

Door Marc ter Horst

 

Column: Viruseducatie

Zo snel als het coronavirus om zich heen grijpt, zo snel zou je er lesmateriaal over willen kunnen schrijven. En publiceren. En implementeren. Je wilt eigenlijk curriculum nu en niet straks, zoals bij curriculum.nu.
 
Kinderen vertellen dat je vaker en beter je handen moet wassen, in je elleboog moet niezen en papieren zakdoekjes moet gebruiken lukt nog wel. Maar als het zo gaat als in mijn omgeving vraag ik me af hoe snel de noodzaak ervan doordringt. Zelf nam ik de geadviseerde maatregelen ook pas serieus toen ik doorhad dat ik het niet voor mezelf deed, maar voor mensen in de risicogroep en mensen in de zorg. ‘Het is maar een griepje’ is geen argument. Het gaat om mensenlevens die we kunnen redden door met z’n allen tijd te rekken om de ziekenhuizen niet te overbelasten.
 
Het kostte me moeite dit zelfs aan mijn slimste vrienden over te brengen. Ook op sociale media en in de echte wereld zie je nog steeds mensen bij wie het kwartje niet is gevallen. En denk je dan dat ze braaf alle maatregelen opvolgen, ook als ze almaar drastischer worden? Ik vraag het me af. Op de snelweg minder ik met liefde vaart als onder het verkeersbord staat dat het tegen geluidhinder is en met tegenzin als ik geen idee heb waar het voor nodig is.
 
Toch neem ik aan dat tegen de tijd dat je deze column leest het belang van de maatregelen wel doorgedrongen zal zijn. Maar er zijn nog veel meer redenen om als de sodemieter aan viruseducatie te doen. Wat een prachtige actuele aanleiding om het te hebben over geopolitiek, economie, burgerschap, topografie, vooroordelen, luchtvervuiling, kenmerken van leven, productieketens, statistiek en vooruit: hygiëne. Desnoods via videolessen.

Ga hier terug naar de homepage.