06 Dec 2019

 

actueel

In gesprek met de winnaar van de Educatieve Parel 2019, Meldrid Ibrahim

 

Door Irene Campfens

 

 

Meldrid Ibrahim is educatief auteur en de winnaar van de Educatieve Parel 2019. Meldrid nam de prijs in ontvangst tijdens de Dag van de Educatieve Auteur, die op zaterdag 9 november jongsleden plaatsvond. Met haar les Computer says no; Kracht en macht van kunstmatige intelligentie maakte ze grote indruk op de jury. EduSchrift spreekt de van oorsprong docent Beeldende Kunst en Vormgeving een paar dagen na de prijsuitreiking. 

‘Toen ik hoorde dat ik de winnaar van de Parel was, sprong ik een gat in de lucht. Het voelde zo goed om op deze manier erkenning voor mijn werk te krijgen.’ Meldrid ontwikkelt lesmateriaal voor primair en voortgezet onderwijs. Met haar denkplaat over kunstmatige intelligentie won ze de Educatieve Parel. De denkplaat is ontwikkeld voor leerlingen van de derde klas havo/vwo en nodigt uit om op open, filosoferende wijze na te denken over kunstmatige intelligentie. Een motiverende lesmethode die aansluit bij de koers van curriculum.nu. 

Helemaal ondergedompeld 
De woorden van de jury raakten Meldrid. ‘Ik hoorde terug dat de juryleden mijn format zo ingenieus en modern vonden en helemaal passend bij de leerlingen van nu. Met de denkplaten probeer ik ingewikkelde onderwerpen concreet te maken. Dat is mij in het geval van kunstmatige intelligentie dus goed gelukt.’ De lessen van Meldrid zetten aan tot kritisch nadenken over vaak lastige of abstracte thema’s. Jurylid Arend Pottjegort noemde Meldrid meester van de eenvoud en stelde dat de leerlingen aan de hand van haar denkplaat helemaal ondergedompeld werden in het onderwerp. ‘Zo’n duiding voelt als een ware bekroning van mijn werk’, aldus de winnares. ‘Daar doe ik het voor.’ 

‘We zijn iets heel belangrijks aan het leren’
Meldrid laat zich in haar werk leiden door de ingewikkelde onderwerpen die zij begrijpelijk maakt voor leerlingen van alle niveaus. ‘Het ontwikkelen van onderwijs is voor mij een hele mooie manier om mijn creativiteit kwijt te kunnen. Relevante, complexe onderwerpen ontrafelen en uitpluizen en zo aanbieden dat leerlingen er op een leuke manier mee aan de slag kunnen. En dat alles zonder de diepgang te verliezen.’ Dat is wat het werk volgens Meldrid zo ongelooflijk bijzonder maakt, wanneer leerlingen uiteindelijk zeggen: ‘We zijn iets heel belangrijks aan het leren.’

Investeren in de verdere ontwikkeling 
‘Ik maakte al vaker dit soort platen voor het onderwijs. Het idee bleek te werken en aan te slaan. Het prijzengeld van de Educatieve Parel wil ik dan ook investeren in de verdere ontwikkeling van de denkplaten. Hoe mooi zou het zijn als dit een echt product wordt? Ik ga in ieder geval graag in gesprek met mensen die hier goede ideeën over hebben en koop van het prijzengeld ook een bedankje voor datajournalist Winny de Jong, die de les heeft 'gefactcheckt'.’

Eigentijds onderwijs vraagt om samenwerking 
Hoe maak en geef je eigentijds onderwijs? Een vraag waar best veel docenten mee worstelen. Velen hebben zin om aan de slag te gaan met het nieuwe onderwijs, maar zoeken nog naar ‘hoe’. Meldrid denkt hierover graag mee en nodigt dan ook iedereen uit om samen te werken. ‘Zoek elkaar op, wissel ideeën uit, verruim je blik. Laat anderen eens naar jouw werk of lesstof kijken en doe vooral mee met de Educatieve Parel. Het is sowieso leerzaam om mee te doen aan de wedstrijd; het geeft een enorme impuls aan je werk. En als je dan ook nog eens de eerste prijs wint: tja, dat is de gedroomde uitkomst.’
Meer over Meldrid en haar werk is te vinden op de website https://meldrid.nl/. Over de denkplaten vind je meer op www.denkplaten.nl

Foto gemaakt door Inigo Garayo.